Filtr UV

Filtr UV jest najpopularniejszy w艣ród fotografów. Najcz臋艣ciej jest wykorzystywany jako fizyczna ochrona obiektywu przed kurzem, zadrapaniami i pobudzeniami jest najskuteczniejszym i najta艅szym sposobem zabezpieczenia obiektywów ka偶dego typu. Absorbuje promieniowanie ultrafioletowe, poprawiaj膮c ostro艣膰 i kontrast zdj臋膰 wykonywanych w terenie (efekt zamglenia, flary itd.). Filtry UV s膮 ca艂kowicie neutralne kolorystycznie i nie maj膮 wp艂ywu na ekspozycj臋.



Filtr polaryzacyjny

Filtry polaryzacyjne stosowane s膮 najcz臋艣ciej w fotografii krajobrazowej, w otwartej przestrzeni. Dzi臋ki swoim w艂a艣ciwo艣ciom zwi臋kszaj膮 kontrast pomi臋dzy niebem i krajobrazem oraz podkre艣laj膮 zarys chmur. Wzmacniaj膮 równie偶 nasycenie kolorów i b艂臋kit nieba. W艂a艣ciwo艣ci filtra polaryzacyjnego (szczególnie redukcja odblasków) nie da si臋 odtworzy膰 z pomoc膮 programów do obróbki zdj臋膰. Dlatego jest on jednym z najbardziej podstawowych akcesoriów fotograficznych.

Jak dzia艂a filtr polaryzacyjny Filtr polaryzacyjny przepuszcza jedynie 艣wiat艂o o polaryzacji liniowej w wybranym kierunku. Poch艂ania on 艣wiat艂o rozproszone w atmosferze w przypadku fotografowania nieba. B艂臋kit nieba staje si臋 ciemniejszy, a chmury pozostaj膮 bia艂e. Filtr polaryzacyjny pozwala równie偶 zwi臋kszy膰 nasycenie barw powierzchni matowych (np. zieleni ro艣lin, b膮d藕 kolorów tkanin) w s艂oneczny dzie艅. Polaryzacja jest najskuteczniejsza, gdy obiektyw skierowany jest pod k膮tem 90° do kierunku padania 艣wiat艂a. Filtr polaryzacyjny eliminuje równie偶 odbicia od powierzchni metalicznych oraz od szyby lub powierzchni wody

Jak korzysta膰 z filtra polaryzacyjnego Filtr dzia艂a najskuteczniej przy ustawieniu k膮ta 90° w stosunku do kierunku padania 艣wiat艂a. 艢redni k膮t polaryzacji 艣wiat艂a s艂onecznego zmienia si臋 wraz z k膮tem padania promieni. Dlatego barwa nieba nie jest jednorodna, lecz zmienia si臋 od ciemniejszej (granatowej, niebieskiej) do b艂臋kitnej. Z pomoc膮 filtra mo偶emy ten efekt zwi臋kszy膰 lub zmniejszy膰. Fotografuj膮c ze s艂o艅cem za plecami nie zauwa偶ymy efektów polaryzacji (0° kierunku padania 艣wiat艂a). Najlepsze efekty uzyskujemy, kiedy s艂o艅ce b臋dzie znajdowa艂o si臋 mo偶liwie najbardziej z boku.

Filtr polaryzacyjny obni偶a ekspozycj臋 o od 1 do 2 podzia艂ek. Jest to normalna w艂a艣ciwo艣膰 wszystkich filtrów polaryzacyjnych. Filtr zawsze umieszczamy najbardziej zewn臋trznie na obiektywie (w przypadku stosowania wi臋cej ni偶 jednego filtra jednocze艣nie) Intensywno艣膰 dzia艂ania filtra polaryzacyjnego reguluje si臋 obracaj膮c pier艣cieniem z przodu filtra i zmieniaj膮c w ten sposób p艂aszczyzn臋 polaryzacji.



Filtr szary

Filtry ND (neutral density - bez wp艂ywu na kolor) wykorzystywane s膮 zarówno w fotografii czarno-bia艂ej jak i kolorowej. Redukuj膮 ilo艣膰 艣wiat艂a wpadaj膮cego przez obiektyw, chroni膮c przed prze艣wietleniem jasnych partii obrazu oraz wyd艂u偶aj膮c czas na艣wietlania partii ciemniejszych. Praca z filtrami ND pozwala na wi臋ksze otwarcie przys艂ony w celu uzyskania mniejszej g艂臋bi ostro艣ci.

Typowe filtry szare to ND2 (0.2), ND4 m(0.4), ND8 (0.8) (nie myli膰 z ND 2.0, ND 4.0 itd.)

Oznaczenia najcz臋艣ciej spotykanych filtrów: ND 0.2 przepuszczalno艣膰 63% ekspozycja x 1.5 czyli +2/3 dzia艂ki przys艂ony ND 0.4 przepuszczalno艣膰 40% ekspozycja x 2.5 czyli +1 1/3 dzia艂ki przys艂ony ND 0.8 przepuszczalno艣膰 16% ekspozycja x 6 czyli +2 2/3 dzia艂ki przys艂ony ND 2.0 przepuszczalno艣膰 1% ekspozycja x 100 czyli +6 2/3 dzia艂ki przys艂ony ND 4.0 przepuszczalno艣膰 0.01% ekspozycja x 10000 czyli +13 2/3 dzia艂ki przys艂ony ND 6.0 przepuszczalno艣膰 0.001% ekspozycja x 1.000.000) +20 dzia艂ki przys艂ony



Filtry po艂ówkowe

Filtr jest barwiony stopniowo od prze藕roczysto艣ci do okre艣lonego koloru. Filtry po艂ówkowe stosuje si臋 w celu ograniczenia ilo艣ci wpadaj膮cego 艣wiat艂a (szare) lub zmiany zabarwienia (inne kolory) w cz臋艣ci kadru i zazwyczaj wykorzystuje si臋 je w fotografii krajobrazów. W przypadku filtra szarego gwarantuje on zmniejszenie ró偶nic mi臋dzy jasn膮 i ciemn膮 cz臋艣ci膮 krajobrazu, pozwalaj膮c na unikni臋cie prze艣wietle艅 lub wyeksponowanie szczegó艂ów w ciemniejszych partiach kadru. Na przyk艂ad niebo jest bardzo jasne, a poni偶ej znajduje si臋 ciemny las. W takim wypadku ustawiamy cz臋艣膰 zabarwion膮 na szaro na niebo. Przej艣cie pomi臋dzy bezbarwn膮 i zaciemnion膮 cz臋艣ci膮 filtra jest p艂ynne (gradacyjne, st膮d oznaczenie filtra: Garduated Color). Filtr umo偶liwia uzyskanie du偶o bardziej naturalnych efektów ni偶 obróbka komputerowa. Filtry po艂ówkowe inne ni偶 szary spe艂niaj膮 podobn膮 rol臋, tj. zmieniaj膮 zabarwienie cz臋艣ci kadru - mo偶e to na przyk艂ad by膰 niebo.



Filtry gwiazdkowe

Filtry gwiazdkowe nale偶膮 do grupy filtrów efektowych, maj膮cych na celu uzyskanie specyficznych efektów na zdj臋ciach. Filtry gwiazdkowe wykorzystuje si臋 szczególnie przy fotografowaniu w nocy, na przyk艂ad do fotografii miasta lub innych obiektów, gdzie wyst臋puj膮 punktowe 藕ród艂a 艣wiat艂a. Filtry efektowe pozwalaj膮 na rozwój kreatywno艣ci fotoamatorów i zaawansowanych fotografów. Uzyskanie podobnych efektów przy pomocy programów do edycji jest wyj膮tkowo czasoch艂onne oraz nie daje tak naturalnych efektów jak w przypadku zastosowania filtra. Istniej膮 ró偶ne rodzaje filtrów gwiazdkowych, ró偶ni膮ce si臋 od siebie ilo艣ci膮 ramion (gwiazdek) uzyskiwanych przy ich pomocy - x4, x6, x8.



Filtry IR

S膮 to filtry stosowane do fotografowania w podczerwieni.



Filtry barwne

Stosowane w fotografii barwnej i praktycznie rzadko wykorzystywane – filtry o dowolnych barwach, maj膮ce zmieni膰 kolorystyk臋 zdj臋cia w celu korekcji barwnej, lub odwrotnie – w celu nadania odpowiedniego nastroju. Filtry korekcyjne mog膮 s艂u偶y膰 do regulacji temperatury bieli. Do nich nale偶膮 filtry ocieplaj膮ce, które s艂u偶膮 do obni偶ania temperatury bieli na zdj臋ciu – w tym filtry serii 81, s艂u偶膮ce do usuwania lekkiego niebieskiego odcienia, b膮d藕 nadania zdj臋ciu lekko br膮zowego koloru oraz filtry serii 85 – mocne filtry s艂u偶膮ce do robienia zdj臋膰 w 艣wietle 艣wietlówek (zimnym) na filmie skalibrowanym do 艣wiat艂a dziennego. Odwrotnie dzia艂aj膮cymi filtrami s膮 filtry och艂adzaj膮ce – czyli podwy偶szaj膮ce temperatur臋 bieli na zdj臋ciu – seria 80 (delikatne, usuwaj膮ce czerwony odcie艅) i 82 (mocne). Mocniejsze filtry korekcyjne czasem zwane s膮 konwersyjnymi bo pozwalaj膮 na konwersj臋 艣wiat艂a z dziennego na zimne oraz odwrotnie, z zimnego na dzienne. Filtry korekcyjne maj膮 g艂ównie (cho膰 niekoniecznie) zastosowanie w fotografii pozytywowej, jako 偶e w przypadku negatywu odcie艅 zdj臋cia mo偶na zmieni膰 przy wykonywaniu odbitek. W fotografii cyfrowej nie s膮 wykorzystywane.

Standardowe 艣rednice gwintów filtrów fotograficznych to: 49, 52, 55, 58, 62, 67, 72, 77, 82 mm