Wybór odpowiedniego aparatu to tylko pocz膮tek drogi, jak膮 musi pokona膰 fotograf rozpoczynaj膮cy swoj膮 przygod臋. Producenci prze艣cigaj膮 si臋 ofertami z atrakcyjnymi cenowo zestawami, które z艂o偶one s膮 z dobrej marki body i uniwersalnego obiektywu fotograficznego. Czy taki sprz臋t to jednak faktycznie najlepszy wybór? Jak膮 ogniskow膮 obiektywu wybra膰 by Twoje zdj臋cia wychodzi艂y idealnie?

Ogniskowa obiektywu — co to w ogóle jest?

W prostym uj臋ciu to po prostu k膮t widzenia soczewki. Dla ka偶dego fotografa oczywiste jest, 偶e wybór ogniskowej obiektywu ma bezpo艣redni wp艂yw na perspektyw臋 uj臋cia, ale równie偶 na to, jak odwzorowany zostanie obiekt na zdj臋ciu. Warto wiedzie膰, 偶e im ni偶sza jej warto艣膰, tym bardziej szerokok膮tny jest obiektyw. Im liczba wy偶sza, tym mniej obrazu odbija si臋 w okularze aparatu, a przedmiot uj臋cia jest bardziej przybli偶ony.

Jak dobrze wybra膰 ogniskow膮 obiektywu?

Wybór odpowiedniego sprz臋tu nie jest spraw膮 prost膮. Przede wszystkim warto zastanowi膰 si臋, do jakiego typu zdj臋膰 b臋dzie Ci on potrzebny. Inn膮 warto艣膰 ogniskowej powinien mie膰 obiektyw, którym b臋dziesz robi艂 portrety, do uj臋膰 wn臋trz czy krajobrazu sprawdzi si臋 odmienny produkt, a jeszcze inny b臋dzie idealny dla uwiecznienia przyrody czy wydarze艅 sportowych. Zoomy, które cz臋sto sprzedawane s膮 w zestawach, z za艂o偶enia przeznaczone s膮 do wielu rodzajów zdj臋膰 — maj膮 by膰 niejako uniwersalnym narz臋dziem dla fotografów. Cz臋stokro膰 mo偶na spotka膰 obiektywy fotograficzne okre艣lane mianem zmiennoogniskowych o zakresie 17-55 mm lub wi臋kszym 18-200 mm, które to zazwyczaj do艂膮czane s膮 do profesjonalnych aparatów. Niestety, te przeznaczone do wi臋kszo艣ci fotografii  nie mog膮 ich wszystkich robi膰 w wysokiej jako艣ci, w nale偶yty sposób — z czysto technicznego punktu widzenia to po prostu niemo偶liwe. Klasa tego elementu aparatu i jego ogniskowa warunkuj膮 finalny poziom kadru. Obiektywy potocznie nazywane uniwersalnymi lub kitowymi, charakteryzuj膮 si臋 kiepskim 艣wiat艂em, s艂ab膮 form膮 obrazu i optyk膮 pozostawiaj膮c膮 wiele do 偶yczenia.

Jedna ogniskowa — wiele 艣wietnych kadrów

Je艣li podchodzisz do fotografii profesjonalnie i zale偶y Ci na uj臋ciach dobrej jako艣ci, warto, 偶eby艣 zainwestowa艂 w dobre obiektywy. Docenisz wydatek ju偶 przy pierwszych sesjach.

Ogniskowa 24 mm i mniej

Specjalizujesz si臋 w uwiecznianiu przepi臋knych krajobrazów, cz臋sto fotografujesz panoramy i lubisz przenosi膰 na swoje kadry ciekaw膮 architektur臋? Dobrym sprz臋tem do tego rodzaju zdj臋膰 b臋dzie ten o sta艂ej ogniskowej 24 mm. Potocznie bywa on nazywany szerokim k膮tem, a okre艣lenie to idealnie oddaje jego charakterystyk臋. Obiektyw o takim parametrze pozwala na uj臋cie stosunkowo wielu elementów. Dobrze sprawdzi si臋 w grupowych portretach czy fotografii eventowej gdzie du偶o si臋 dzieje i wszystko jest wa偶ne. Na rynku dost臋pne s膮 obiektywy fotograficzne o jeszcze szerszym k膮cie, to jednak ten 24 mm jest najcz臋艣ciej wybierany przez profesjonalistów.

Ogniskowa 35 mm

Fotoreporterzy sportowi chwal膮 sobie obiektywy o sta艂ej ogniskowej 35 mm. Pozwalaj膮 one by膰 bli偶ej dziej膮cej si臋 akcji, uchwyci膰 atletyczne i fizyczne detale, dzi臋ki czemu ogl膮daj膮c pó藕niejsze zdj臋cia, odnosi si臋 wra偶enie uczestniczenia w akcji. Kadry nie s膮 typowymi zbli偶eniami, s膮 bowiem osadzone w tle — sama ogniskowa niejako zapewnia granic臋 mi臋dzy tym, co ciekawe i warte obejrzenia, a tym, co ju偶 intymne.

Ogniskowa 50 mm

Zdj臋cia portretowe, trafne zbli偶enia, a tak偶e uj臋cia z rozmytym t艂em s膮 cz臋sto tym rodzajem fotografii, od których zaczyna ka偶dy pasjonat uwieczniania otaczaj膮cego go 艣wiata w kadrach. Do takich sesji warto zaopatrzy膰 si臋 w dobry obiektyw sta艂oogniskowy 50 mm. Dodatkowym atutem b臋dzie jego stosunkowo niska przys艂ona, która pozwala na fotografowanie w nieco s艂abszym 艣wietle. Pi臋膰dziesi膮tka cz臋sto wykorzystywana jest tak偶e w reporta偶ach wykonywanych na ograniczonej przestrzeni. Sta艂y parametr pozwala na du偶o wy偶sz膮 jako艣膰 obiektywu, co przek艂ada si臋 na poziom zdj臋膰, ale automatycznie nie ma mo偶liwo艣ci przybli偶enia, przez co mocniej anga偶uje samego fotografa.

Ogniskowa 85 mm

Je艣li chcesz zaj膮膰 si臋 fotografi膮 okazjonaln膮 — na zdj臋ciach uwiecznia膰 艣luby, chrzty lub inne ciekawe okazje, warto swój aparat wyposa偶y膰 w obiektyw o sta艂ej ogniskowej 85 mm. Dzi臋ki niej b臋dziesz móg艂 uj膮膰 zarówno ludzi z bliska, jak i z nieco wi臋kszej odleg艂o艣ci. Bez problemu poradzisz sobie tak偶e z fotografi膮 detali 艣lubnych, jak i zdj臋ciami grupowymi. Obiektyw 85 mm to s艂uszna decyzja równie偶, je艣li chcesz wyspecjalizowa膰 si臋 w sesjach produktowych czy te偶 uwiecznia膰 w folderach prace fryzjerów i makija偶ystów. Warto zauwa偶y膰, 偶e ten element aparatu o ogniskowej 85 mm nale偶y do tych, które najbardziej odwzorowuj膮 fotografowany obiekt — nie zniekszta艂caj膮 optyki, wiernie oddaj膮 proporcje i kszta艂ty. To dobry wybór zarówno gdy cz臋sto robisz zdj臋cia w plenerze, jak i w studio. Niekwestionowan膮 zalet膮 takiego obiektywu jest fakt, 偶e wyrazi艣cie, ale nie nachalnie wydobywa na pierwszy plan temat przewodni uj臋cia, reszt臋 elementów pozostawiaj膮c niczym oddalone t艂o — daje to ciekawy efekt zw艂aszcza w fotografii 艣lubnej i eventowej.

Ogniskowa 200 mm

Je艣li nale偶ysz do grona mi艂o艣ników fotografii przyrodniczej, warto 偶eby w Twojej torbie znalaz艂 si臋 dobry, jasny obiektyw o wysokiej warto艣ci ogniskowej – na przyk艂ad 200 mm. Chocia偶 sta艂a ogniskowa jest mniej popularna ni偶 szk艂a z regulowanym zakresem np. 70 – 300 (tzw. zoomy), to z pewno艣ci膮 jest ona warta uwagi. Z racji budowy jest zauwa偶alnie ci臋偶szy i oczywi艣cie wi臋kszy od tych opisywanych powy偶ej. 艢wietnie sprawdzi si臋 nie tylko w wychwytywaniu ukrytych mi臋dzy drzewami rzadkich okazów ptaków, ale te偶 pozwoli uchwyci膰 inne p艂ochliwe zwierz臋ta z bezpiecznej odleg艂o艣ci. Równie dobrze pos艂u偶y w fotografii sportowej, w której szybka akcja dziej膮ca si臋 sporo metrów przed aparatem zmusza fotografa do u偶ycia kontrolowanego przybli偶enia. Detale, ruch czy napi臋cie widoczne na twarzach zawodników s膮 mo偶liwe do zobrazowania w艂a艣nie dzi臋ki u偶yciu do zdj臋cia teleobiektywu.