
Wybór odpowiedniego aparatu to tylko początek drogi, jaką musi pokonać fotograf rozpoczynający swoją przygodę. Producenci prześcigają się ofertami z atrakcyjnymi cenowo zestawami, które złożone są z dobrej marki body i uniwersalnego obiektywu fotograficznego. Czy taki sprzęt to jednak faktycznie najlepszy wybór? Jaką ogniskową obiektywu wybrać by Twoje zdjęcia wychodziły idealnie?
Ogniskowa obiektywu — co to w ogóle jest?
W prostym ujęciu to po prostu kąt widzenia soczewki. Dla każdego fotografa oczywiste jest, że wybór ogniskowej obiektywu ma bezpośredni wpływ na perspektywę ujęcia, ale również na to, jak odwzorowany zostanie obiekt na zdjęciu. Warto wiedzieć, że im niższa jej wartość, tym bardziej szerokokątny jest obiektyw. Im liczba wyższa, tym mniej obrazu odbija się w okularze aparatu, a przedmiot ujęcia jest bardziej przybliżony.
Jak dobrze wybrać ogniskową obiektywu?
Wybór odpowiedniego sprzętu nie jest sprawą prostą. Przede wszystkim warto zastanowić się, do jakiego typu zdjęć będzie Ci on potrzebny. Inną wartość ogniskowej powinien mieć obiektyw, którym będziesz robił portrety, do ujęć wnętrz czy krajobrazu sprawdzi się odmienny produkt, a jeszcze inny będzie idealny dla uwiecznienia przyrody czy wydarzeń sportowych. Zoomy, które często sprzedawane są w zestawach, z założenia przeznaczone są do wielu rodzajów zdjęć — mają być niejako uniwersalnym narzędziem dla fotografów. Częstokroć można spotkać obiektywy fotograficzne określane mianem zmiennoogniskowych o zakresie 17-55 mm lub większym 18-200 mm, które to zazwyczaj dołączane są do profesjonalnych aparatów. Niestety, te przeznaczone do większości fotografii nie mogą ich wszystkich robić w wysokiej jakości, w należyty sposób — z czysto technicznego punktu widzenia to po prostu niemożliwe. Klasa tego elementu aparatu i jego ogniskowa warunkują finalny poziom kadru. Obiektywy potocznie nazywane uniwersalnymi lub kitowymi, charakteryzują się kiepskim światłem, słabą formą obrazu i optyką pozostawiającą wiele do życzenia.
Jedna ogniskowa — wiele świetnych kadrów
Jeśli podchodzisz do fotografii profesjonalnie i zależy Ci na ujęciach dobrej jakości, warto, żebyś zainwestował w dobre obiektywy. Docenisz wydatek już przy pierwszych sesjach.
Ogniskowa 24 mm i mniej
Specjalizujesz się w uwiecznianiu przepięknych krajobrazów, często fotografujesz panoramy i lubisz przenosić na swoje kadry ciekawą architekturę? Dobrym sprzętem do tego rodzaju zdjęć będzie ten o stałej ogniskowej 24 mm. Potocznie bywa on nazywany szerokim kątem, a określenie to idealnie oddaje jego charakterystykę. Obiektyw o takim parametrze pozwala na ujęcie stosunkowo wielu elementów. Dobrze sprawdzi się w grupowych portretach czy fotografii eventowej gdzie dużo się dzieje i wszystko jest ważne. Na rynku dostępne są obiektywy fotograficzne o jeszcze szerszym kącie, to jednak ten 24 mm jest najczęściej wybierany przez profesjonalistów.
Ogniskowa 35 mm
Fotoreporterzy sportowi chwalą sobie obiektywy o stałej ogniskowej 35 mm. Pozwalają one być bliżej dziejącej się akcji, uchwycić atletyczne i fizyczne detale, dzięki czemu oglądając późniejsze zdjęcia, odnosi się wrażenie uczestniczenia w akcji. Kadry nie są typowymi zbliżeniami, są bowiem osadzone w tle — sama ogniskowa niejako zapewnia granicę między tym, co ciekawe i warte obejrzenia, a tym, co już intymne.
Ogniskowa 50 mm
Zdjęcia portretowe, trafne zbliżenia, a także ujęcia z rozmytym tłem są często tym rodzajem fotografii, od których zaczyna każdy pasjonat uwieczniania otaczającego go świata w kadrach. Do takich sesji warto zaopatrzyć się w dobry obiektyw stałoogniskowy 50 mm. Dodatkowym atutem będzie jego stosunkowo niska przysłona, która pozwala na fotografowanie w nieco słabszym świetle. Pięćdziesiątka często wykorzystywana jest także w reportażach wykonywanych na ograniczonej przestrzeni. Stały parametr pozwala na dużo wyższą jakość obiektywu, co przekłada się na poziom zdjęć, ale automatycznie nie ma możliwości przybliżenia, przez co mocniej angażuje samego fotografa.
Ogniskowa 85 mm
Jeśli chcesz zająć się fotografią okazjonalną — na zdjęciach uwieczniać śluby, chrzty lub inne ciekawe okazje, warto swój aparat wyposażyć w obiektyw o stałej ogniskowej 85 mm. Dzięki niej będziesz mógł ująć zarówno ludzi z bliska, jak i z nieco większej odległości. Bez problemu poradzisz sobie także z fotografią detali ślubnych, jak i zdjęciami grupowymi. Obiektyw 85 mm to słuszna decyzja również, jeśli chcesz wyspecjalizować się w sesjach produktowych czy też uwieczniać w folderach prace fryzjerów i makijażystów. Warto zauważyć, że ten element aparatu o ogniskowej 85 mm należy do tych, które najbardziej odwzorowują fotografowany obiekt — nie zniekształcają optyki, wiernie oddają proporcje i kształty. To dobry wybór zarówno gdy często robisz zdjęcia w plenerze, jak i w studio. Niekwestionowaną zaletą takiego obiektywu jest fakt, że wyraziście, ale nie nachalnie wydobywa na pierwszy plan temat przewodni ujęcia, resztę elementów pozostawiając niczym oddalone tło — daje to ciekawy efekt zwłaszcza w fotografii ślubnej i eventowej.
Ogniskowa 200 mm
Jeśli należysz do grona miłośników fotografii przyrodniczej, warto żeby w Twojej torbie znalazł się dobry, jasny obiektyw o wysokiej wartości ogniskowej – na przykład 200 mm. Chociaż stała ogniskowa jest mniej popularna niż szkła z regulowanym zakresem np. 70 – 300 (tzw. zoomy), to z pewnością jest ona warta uwagi. Z racji budowy jest zauważalnie cięższy i oczywiście większy od tych opisywanych powyżej. Świetnie sprawdzi się nie tylko w wychwytywaniu ukrytych między drzewami rzadkich okazów ptaków, ale też pozwoli uchwycić inne płochliwe zwierzęta z bezpiecznej odległości. Równie dobrze posłuży w fotografii sportowej, w której szybka akcja dziejąca się sporo metrów przed aparatem zmusza fotografa do użycia kontrolowanego przybliżenia. Detale, ruch czy napięcie widoczne na twarzach zawodników są możliwe do zobrazowania właśnie dzięki użyciu do zdjęcia teleobiektywu.