Pytanie od Klienta: Któr膮 stron臋 szarej karty u偶ywa膰 do wprowadzenia wzorca bieli? szar膮 do ekspozycji, a bia艂膮 do balansu?

Tzw. szara karta, to powierzchnia odbijaj膮ca 18% padaj膮cego 艣wiat艂a. Umownie traktuje si臋 t膮 warto艣膰 jako warto艣膰 艣redni膮 pomi臋dzy czarnym i bia艂ym. Co ciekawe kolor czarny odbija 3% 艣wiat艂a, a kolor bia艂y 90%. Zazwyczaj druga strona szarej karty to wspomniana powy偶ej powierzchnia bia艂a.



Jak korzysta膰 z tych powierzchni?



Generalna zasada - powierzchnia bia艂a s艂u偶y do ustawiania balansu bieli, a szara karta s艂u偶y do ustawiania ekspozycji.



Powierzchnia bia艂a odbija 艣wiat艂o o ró偶nej temperaturze barwowej, bez jego modyfikowania. Z punktu widzenia obserwatora mo偶e wi臋c mie膰 ró偶n膮 barw臋, zale偶nie od temperatury barwowej 艣wiat艂a padaj膮cego na ni膮. Dotyczy to oczywi艣cie wszystkich powierzchni o wszystkich kolorach i odcieniach. Maj膮c informacj臋 o wzorcu koloru bia艂ego, automatyka aparatu jest w stanie "obliczy膰" pozosta艂e kolory i odcienie. Dobiera w ten sposób w艂a艣ciwy balans bieli do warunków o艣wietleniowych (temperatury barwowej 艣wiat艂a).

Z kolei powierzchnia szara, obijaj膮ca 18% padaj膮cego 艣wiat艂a, obija ró偶ne warto艣ci tego 艣wiat艂a, zale偶nie od ilo艣ci 艣wiat艂a na ni膮 padaj膮cego. Podobnie, jak w przypadku powierzchni bia艂ej, ilo艣膰 odbitego 艣wiat艂a jest zmienna i zale偶na od ilo艣ci 艣wiat艂a padaj膮cego na wszystkie powierzchnie. St膮d wzorzec "艣redniej" ilo艣ci 艣wiat艂a w danych warunkach o艣wietleniowych pozwala automatyce aparatu na dobranie parametrów ekspozycji. Automatyka otrzymuje informacj臋 o "艣redniej" lub lepiej "艣rodkowej" ilo艣ci 艣wiat艂a w kadrze i do niej dobiera parametry ekspozycji.